Närpes högstadieskola i CLT en pionjär inom skolbyggen

En strålande försommardag passade vi på att träffa den pensionerade tekniska chefen Edd Grahn från Närpes stad som jobbat med det ståtliga högstadiekomplexet i Närpes. Högstadieskolan är en av de första stora offentliga skolbyggnaderna i CLT i Finland och Bohouse var med och skötte monteringen från dag ett. Vi samtalade med Edd om detta imponerande projekt som blev klart 2022.

1) Berätta om Närpes högstadieskola byggprojektet. När? Vem? Hur? Storlek Huvudentreprenör?

– Hela huset omfattar en storlek på 5600 km2 totalt. Utöver det har vi en volym på 21300 m2. I dagarna har de haft en 2-årsgranskning så det betyder att projektet med skolan började hösten 2022. Nu är det 2024 så byggtiden för projektet tog ca 2 år. Hösten 2020 började vi bygga första huset och före det gjordes markarbetet skilt. Man grävde och sprängde och det projektet tog ungefär ett halvt år. I planeringsskede har det här projektet funnits med sen 2000 och då började vi med att utreda om man ska renovera gamla huset som fanns på backen eller om vi skulle bygga nytt. Till sist kom vi fram till att det är bäst att bygga ett nytt hus eftersom det gamla hade så gammal teknik. Det var svår att få in ventilation och det var lågt till tak bland annat. Sedan började vi fundera hur man sku bygga det. Politikernas önskemål var att man skulle bygg en skola i trä och då började vi utreda det. Det visade sig sedan en fullskalig skola i trä inte var möjlig eftersom vi hamnade att bygga på höjden och då skulle vi få brandproblem och det hade blivit för avancerade konstruktioner. Det finns också hög ljudnivå i en skolmiljö som måste tas i beaktande och då skulle kostnaderna ha skenat iväg. Bottenlösningen på bottenplan hade inte heller varit möjligt.

Därför blev det en slags hybridmodell där vi bytte till CLT. Nu har vi använt CLT i ytterväggarnas innerskal, plus att mellanväggarna som vetter ut mot aulan i huvudsak består av CLT-element, förklarar Grahn.

De ljusa CLT-elementen i gran skapar en varm atmosfär i skolmiljön.

2) Varför valdes CLT som byggmaterial?

– Vi var intresserade av ny teknik och man kan ju inte vara främmande för allt nytt som kommer. Det var lättare att använda CLT-element än att resa virke. Beslutet mognade fram så småningom och så blev det den lösningen, fortsätter Grahn.

3) Hur många kvadratmeter CLT-byggdelar behövdes?

– CLT-elementen som vi monterade kommer från vår leverantör Hoisko och uppgick till ca 2400 m2, förklarar försäljare Thomas Byggmästar från Bohouse som var med under hela monteringsskedet tillsammans med 5–6 CLT-montörer.

4) Hur upplever lärare och elever inomhusmiljön idag?

– Jag tror nog de har funnit sig tillrätta med inomhusluften och miljön. I början trodde personalen på skolan att det fanns något inomhusluftproblem. Vi fick göra en inomhusluftmätning första året för att försäkra oss om att så inte var fallet. Trä innehåller många olika ämnen och själva träet luktar av terpentin och tallolja. Man trodde att lukten kom från limmet, men efter ett halvt år så planade det ut, fortsätter Edd.

Elever och lärare trivs i den moderna och ljusa lärmiljön.

5) Vilken monteringstjänst valde ni från Bohouse CLT?

Arkta Kultti från Vasa var huvudentreprenör för hela byggprojektet. CLT-elementen levererades från Hoisko och monteringen sköttes helt av oss på Bohouse CLT med egna byggare som är specialiserade på CLT-montering, förklarar Byggmästar.

6) Stötte ni på utmaningar under monteringsprojektet?

– Utrymmesbristen inne skolan när vi skulle lyfta de stora CLT-elementen var ett problem. De tyngsta och största elementen vägde 800 kg och det var en utmaning att få monterat dem mot betong på 15 meters höjd. Det fick inte heller synas skruvar efter själva monteringen, säger Byggmästar.

– Under planeringen så var infästningsdetaljer en stor fråga. Vi funderade mycket på hur man skulle fästa in elementen och tanken var att man skulle söka såna lösningar som gick att förverkliga. Det var inte det enklaste. Det är tungt att montera först efter att stommen är på plats. Hade det varit en öppen lösning så skulle det inte ha varit så svårt men utmaningen kom ju från det att elementen inte fick bli våta, utan måste hela tiden vara under tak. Om det regnar mycket på CLT-elementen när man panelar så börjar det synas ränder och det är ju inte så snyggt, tillägger Grahn.

CLT-elementen som monterades på varann med spindellyftkran inomhus efter att taket var på plats.

7) Hur löstes det?

– När det gällde monteringen så måste vi lösa många saker an efter. Först använde vi en Avant-lastare, men det funkade inte. Sen provade vi att montera för hand, men det blev för tungt. Till sist kom vi på lösningen med en spindellyft en s.k. “mininosturi” som vi lyfte med. Efter det löste vi utmaningen med att täcka in del för del också på utsidan, säger Thomas Byggmästar stolt.

Olika lärmiljöer och material möter varann i en kreativ blandning.

8) Skulle ni rekommendera Bohouse CLT till andra skolor och offentliga projekt?

– Absolut, det gick bra. Det här var ett av de första dylika som vi har varit med om. Det är alltid svårast i början och just det här var väl inte det lättaste att testa på, småler Grahn.

Stil och funktion möts.

9) Övrigt att tillägga?

– Jag är nöjd med huset och skolan överlag. Vi byggde i rätt tid. Skulle vi ha byggt i dag hade det blivit jättemycket dyrare. Då gick det på 12 miljoner euro, idag skulle samma hus kosta 20 miljoner, avslutar Grahn.

Ekonomiansvariga Johannes Sundqvist, f.d. tekniska ansvariga på Närpes stad Edd Grahn och försäljare Thomas Byggmästar på Bohouse CLT poserar framför den ståtliga högstadieskolan.

Läs mer om CLT-projektet på Hoiskos webbsida:

https://hoisko.fi/2022/11/04/narpiossa-nautitaan-avarasta-ja-valoisasta-hyvan-fiiliksen-clt-koulusta/

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest